Friday, July 27, 2012

Duhai anak...

Saya amat terkejut mendengar khabar anak gadis yang saya hantar ke sekolah setiap pagi..lari dari rumah.. tak pulang sejak semalam. Di awal Ramadan ini...lembutkan hatinya Ya Allah.. lorongkan dia ke rumah ibu bapanya. Tak keruan jadinya sepanjang hari.
Petang itu selepas menjemput anak di sekolah kami terus ke rumahnya. Niat hati untuk menziarah ibunya dan bertanya khabar. Tentunya dia perlukan bantuan, agak saya. Hampir setengah jam di sana, seseorang menelefon ibunya;khabarkan dia berada di xxkkkmmnnnnooo...kelamkabut si ibu kerana pada waktu yang sama si suami perlu di mandikan dan tak boleh ditinggalkan sendirian. Bapa (tiri) itu memang keuzuran, tambah lemah dek hal kehilangan anak ini.
Saya tawarkan diri untuk pergi menjemput si anak. Di pendekkan cerita selepas sedikit drama, saya dan anak saya berjaya tenteramkan si gadis ini untuk pulang ke rumah. Selesai satu hal.. Kami pulang tanpa sepatah bicara dan sampai kini kami tak bercerita tentang dia.. Biarlah..semuga panas Ramadan ini membakar segala kisah duka jadi debu dan berlalu pergi. Saya bersolat hajat untuk dijauhi segala kejadian begini.. Nauzubillah.. ...Astaghfirullah...
Semuga Allah lembutkan hati anak itu, anak ini dan semua anak-anak di dunia.Semuga terhalang segala niat kurang baik samada dari gangguan emosi atau asakkan luaran. Semuga hati mereka kental dan kuat menangkis panggilan jahat.
Malam itu sebelum kejutkan anak-anak untuk bersahur, saya renung wajah anak satu persatu..Kamulah perhiasan mama yang terbaik di dunia sekaligus amanah yang amat menguji iman mama...Sesekali kamu menggugat; namun kasih mama tidak pernah surut kerana kamu di augerahkan sebagai ujian, benarlah janji Allah....

A028
Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan sesungguhnya di sisi Allah jualah pahala yang besar. (Al-Anfaal 8:28)

No comments: