Friday, December 17, 2010

Ihya' 'Asyura

Salam 'alaik, Lagak ilmiah tajuk ini. Manalah saya mampu mengupas tentang 10 Muharram dan kebaikannya; cuma amat bersyukur kerana dapat lagi meraikan 10 Muharram tahun baru hijri ini. Puasa hari ini agak tercabar kerana ada tea-party sebelum waktu kerja berakhir. Serbasalah jadinya. Allah Maha Pelindung. Tiada siapa sedar saya tidak makan.
 " Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengira kami salah jika kami lupa atau bersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami." - Al-Baqarah(2:286)

Tahun lepas, pada waktu ini saya dilanda geram dan sedih yang teramat. Wah. jahatnya hati yang masih enggan lupa titk hitam setahun lalu. Manisnya,senja Hari Asyura itu saya dihadiahkan perkenalan dengan seorang pembimbing yang amat ramah dan kenal muka baru yang datang dari jauh menadah ilmu darinya. Seperti bertemu kawan lama, saya diraikan sebaiknya. Dialah yang mengajar doa-doa asyura dan banyak lagi menfaat yang lebih indah dari janji kembara yang terlepas itu. Bukankah aturan Allah itu lebih manis dan indah?

Waktu-waktu ini juga tekak ini amat nakal meminta penganan manis.Hairan ya,waktu lain tidak pun kepingin bubur asyura tapi bila tiba 10 Muharram, tangan ini gatal selagi tidak menjamahnya. Memori manis agaknya yang dirindu, bukan saja hawa pada makanan itu. Semuga dilapangkan waktu untuk mengulang lagi cicipan manis bubur 'asyura tahun ini, seperti tahun-tahun lalu.

Sesuungguhnya Engkau bersifat dengan segala yang makruf ya Allah; kurniakanlah padaku kebaikkanMu dan cukupkanlah aku dengannya dari yang selainnya dengan rahmatMu, Wahai yang Maha Pengasih.

4 comments:

Kak Elle said...

amin

Mulan said...

nak makan asyura....

Unknown said...

cikmilah apa email cik milah/fb saya nak tanya detail pasal nursing strike
if u don mind at me add me at fb nurina wan .saya guna identity husband sebab xda gmail

KotaStar said...

Assalammualikum,

Sdri Cik Milah,

Thank you for dropping by at Kotastar. Cerita pasai Kota Tunku Kudin Dok kat situkah? atau melawat kesana.