Tuesday, July 10, 2012

Tidak Cantik Lagi....

al kisah.....saya baru bercakap dengan kawan lama melalui international call.. Saya buat "suprise call" pada pagi hari jadi dia. Waktu itu sudah jam 8.30 pagi waktu Durham, NC. Teruja sungguh dia tak menyangka kami masih boleh bersapaan sejak terpisah 25 tahun. Katanya dia terharu saya masih mengingati hari lahirnya. Apa lah sangat kan.. telefon kawan untuk ucap selamat hari ulangtahun. Dia berhak di beri ucapan begitu, setahun sekali!
Tak puas berbual 5 minit, dia hubungi saya dari pejabatnya. Panjang pulak bercerita, hrmmmm..cerita 2 dekad kan? Macam-macam cerita pasal diri, kerjaya, perkahwinan, anak, pasangan masing-masing.Apa-apa ajalah di sulami kenangan dalam kampus universiti dulu, pasal saya panjat pokok ceri belakang International House kerana bersembunyi dari seseorang yang saya tak berapa suka tapi dia suka mengacau saya, tentang kejar possum.... oh ya.. tentang Julia Alvares dan Edgar Ellan Poe juga!
Sambung bersambung... ralit dengar celoteh pasal anak, bekas isteri dan bagaimana anak itu tinggal seminggu dengannya dan seminggu lagi dengan ibu gilir bergilir. Terus saja dia bercakap tentang sukarnya hidup dengan wanita itu dan meraka memilih untuk berpisah kemudian menjadi kawan baik pula selepas perpisahan. Selalunya begitu yang kita dengar, kan...
Sepatah katanya yang masih terngiang dan buat saya berfikir berhari-hari." She had changed, I can't see the beauty in her anymore".
"Is that because she grows older?"...saya mengumpan.
"No, she don't have to be goergously pretty but the beauty inside her is missing. No warmth in her smile...bla ..bla..bla.."
Sumpah saya tak berani bercakap hal-hal begini kalau dengan lelaki Melayu / Malaysia - Islam atau bukan Islam. Dengan dia mudah saja bertukar pendapat ; mungkin kerana dia guru saya, dan kami sering berdebat, malah selalu bertengkar jadi saya boleh bercakap lepas dengan dia. Saya tidak berhak mengadili atau berada di pihak belas isteri walaupun saya mungkin ada jawaban pada omelan dia tentang ibu anaknya; malah tidak juga mengiyakan dia walaupun ada waktu saya rasa ada kebenaran tindakan lelaki ini. Kesimpulannya, isu ini universal sifatnya - Dr Fadhilah Kamsah selalu sangat sebut tentang hal-hal begini, jadinya pasa saya; tak kira bangsa atau ugama- kes begini agak stereotype! Cantik yang dicari bukan pada ukuran paras rupa tapi pada tingkah laku dan luhur hati budi.

Bila saya diam dia bertanya.. Why you're so  quiet?
Saya jawab.... I am seeing me; looking for where am I at my husband's eyes....am I beautiful? am I not?

1 comment:

silversarina said...

Yes, you are always beautiful inside and outside , I know it ,indeed !!